Önskemål till Swedish Language Pack 1.3.8-2

Diskussioner kring vidareutveckling av Zen Cart

Önskemål till Swedish Language Pack 1.3.8-2

Inläggav Carl-Uno » ons feb 13, 2008 7:30 am

Jag vore tacksam om ni postar önskemål om ändringar och tillägg till språkpaketet samt fel ni upptäckt här.

En testbutik med alla genomförda uppdateringar finns på http://zencart-se.se/betatest/

Förändringar sedan version 1.3.8-1:
Inga hittills
Carl-Uno Olsson (www.carl-uno.se)
Grundare av zencart-se.se
Carl-Uno
Ruler of this Universe

State/Provins - Ingen röd asterisk.

Inläggav Jan-Rune » fre feb 15, 2008 12:26 pm

Hej.

Jag har installet Zen-Cart och sedan lagt till den svenska språkmodulen.

När man väljer svenska och sedan "Log In", så finns det ingen röd asterisk som talar om att fältet Stat/Provins är obligatoriskt. Dessutom ligger det en radbrytning innan nästa fält (Postnummer).

Om man inte fyller i fältet "Stat/Provins", eftersom det inte visas som ett obligatoriskt fält, så blir man ändå hänvisad dit när man försöker skicka uppgifterna, vilket visar att fältet är kodat som obligatoriskt.

Min hemsida heter: www.tedags.nu

/Jan-Rune Ericson
Jan-Rune
Lärjunge

BUG - Admin, Tax Classes, Swedish

Inläggav Jan-Rune » fre feb 15, 2008 7:24 pm

När man väljer svenska i Admin och går till Tax Classes så visas inte etiketten ID som ID utan som TABLE_HEADING_TAX_CLASS_ID

/Jan-Rune
Jan-Rune
Lärjunge

Två likadana meny-val

Inläggav Jan-Rune » fre feb 15, 2008 10:35 pm

Hej igen.

Jag håller på och konfigurerar min webshop, så därför blir det en del inlägg. Jag noterar det jag upptäcker bara.

När jag loggar in, med svenska som språk, så byts "Logga In" ut mot "Logga Ut" + sist i menyraden tillkommer valet "Utcheckning".

/Jan-Rune
Jan-Rune
Lärjunge

Senast köpt (Quick Re-Order)

Inläggav Jan-Rune » fre feb 15, 2008 10:48 pm

Rutan Senast köpt (Quick Re-Order) visas inte helt rätt på svenska.

Artikeln nämns men lilla bilden visas inte utan istället står det: ICON_TINYCART_ALT

/Jan-Rune
Jan-Rune
Lärjunge

Adressbok - bildknappen syns ej

Inläggav Jan-Rune » sön feb 17, 2008 1:32 pm

Hej igen.

Om man loggar in och går till "Mitt konto" och sedan till "Min personliga adressbok" så syns inte knappen "radera", endast knappen "ändra" finns där.

Om man switchar över till engelska så är allt OK.
Jan-Rune
Lärjunge

Nyhetsbrev

Inläggav Jan-Rune » fre feb 22, 2008 12:58 pm

Om man gör ett Nyhetsbrev både i HTML och ren text, och sedan skickar iväg det så kommer kunder som vill ha HTML att få text. Men om man väljer engelska som språk i Admin så fungerar det normalt.

Det är likadant om man går till Tools och tittar på Välkomst-mailet. Har man valt engelska i admin ser man både HTML o ren text-mail, men ändrar man till svenska så syns bara test-mailet. Vid detta alternativ syns högst upp en röd rad med texten "header".

Detta innebär att man för närvarande inte kan skicka svenska Nyhetsbrev i HTML-format.

/Jan-Rune
Jan-Rune
Lärjunge

Inläggav Carl-Uno » fre feb 22, 2008 3:33 pm

Tack för alla buggrapporter, jag ska försöka komma ut med en uppatering snart och rätta till åtminstone delar av det du hittat.
Carl-Uno
Ruler of this Universe

Inläggav taz » sön jun 08, 2008 10:27 am

Har lite mer saker här.. Men tycker det är konstigt att nån annan inte anmärkt på dem.. hmm

*** På första sidan visar vi nya produkter.. Det står "Nya produkter för June" Alltså engelska som trängt sig in där.. Hur fixar man detta?

*** Presentkort, frågor och svar är på hälften engelska och hälften svenska..
T.ex:
Presentkort FAQ
Att köpa Presentkort
Hur skickar man Presentkort
Köpa med Presentkort
Lösa ut Presentkort
När problem uppstår
Please choose from one of the questions above.

Please enter your Presentkort redemption code: Redemption Code:

*** När man väljer att skapa nytt konto så finns det radio buttons för att välja om man är man eller kvinna. Här står inte någon text alls.. Utan bara 2 radiobuttons utan någon text..

*** Nytt konto.. Ett fält där man fyller i telefonnummer .. där står "telephone" istället för telefon.

Det var väl det jag upptäckt. Men tackar så mycket för det svenska språkpaketet! Mycket bra jobb!
taz
Munk

Re: State/Provins - Ingen röd asterisk.

Inläggav Carl-Uno » sön jul 06, 2008 9:35 am

Jan-Rune skrev:Hej.

Jag har installet Zen-Cart och sedan lagt till den svenska språkmodulen.

När man väljer svenska och sedan "Log In", så finns det ingen röd asterisk som talar om att fältet Stat/Provins är obligatoriskt. Dessutom ligger det en radbrytning innan nästa fält (Postnummer).

Om man inte fyller i fältet "Stat/Provins", eftersom det inte visas som ett obligatoriskt fält, så blir man ändå hänvisad dit när man försöker skicka uppgifterna, vilket visar att fältet är kodat som obligatoriskt.

Min hemsida heter: www.tedags.nu

/Jan-Rune Ericson

OK, detta är fixat i http://zencart-se.se/betatest/ och finns med i språkpaket 1.3.8-2 som släpps snart. (Kolla gärna så att det funkar hos er också).
Carl-Uno
Ruler of this Universe

Re: BUG - Admin, Tax Classes, Swedish

Inläggav Carl-Uno » sön jul 06, 2008 9:38 am

Jan-Rune skrev:När man väljer svenska i Admin och går till Tax Classes så visas inte etiketten ID som ID utan som TABLE_HEADING_TAX_CLASS_ID

/Jan-Rune

OK, detta är fixat i http://zencart-se.se/betatest/ och finns med i språkpaket 1.3.8-2 som släpps snart. (Kolla gärna så att det funkar hos er också).
Carl-Uno
Ruler of this Universe

Re: Två likadana meny-val

Inläggav Carl-Uno » sön jul 06, 2008 9:42 am

Jan-Rune skrev:Hej igen.

Jag håller på och konfigurerar min webshop, så därför blir det en del inlägg. Jag noterar det jag upptäcker bara.

När jag loggar in, med svenska som språk, så byts "Logga In" ut mot "Logga Ut" + sist i menyraden tillkommer valet "Utcheckning".

/Jan-Rune

Detta är som det ska vara, så vitt jag begriper.

När du loggat in kan du logga ut och när du är inloggad kan du också gå till Utcheckning för att betala.
Carl-Uno
Ruler of this Universe

Re: Senast köpt (Quick Re-Order)

Inläggav Carl-Uno » tis jul 08, 2008 5:46 pm

Jan-Rune skrev:Rutan Senast köpt (Quick Re-Order) visas inte helt rätt på svenska.

Artikeln nämns men lilla bilden visas inte utan istället står det: ICON_TINYCART_ALT

/Jan-Rune

OK, detta är fixat i http://zencart-se.se/betatest/ och finns med i språkpaket 1.3.8-2 som släpps snart. (Kolla gärna så att det funkar hos er också)
Carl-Uno
Ruler of this Universe

Re: Adressbok - bildknappen syns ej

Inläggav Carl-Uno » ons jul 09, 2008 4:30 am

Jan-Rune skrev:Hej igen.

Om man loggar in och går till "Mitt konto" och sedan till "Min personliga adressbok" så syns inte knappen "radera", endast knappen "ändra" finns där.

Om man switchar över till engelska så är allt OK.

OK, detta är fixat i http://zencart-se.se/betatest/ och finns med i språkpaket 1.3.8-2 som släpps snart. (Kolla gärna så att det funkar hos er också)
Carl-Uno
Ruler of this Universe

Re: Önskemål till Swedish Language Pack 1.3.8-2

Inläggav Odur » ons okt 22, 2008 1:00 pm

Frågar om status på detta språkpaket.
Jag har hittat en del saker i 1.3.8-1 som jag har ändrat (kommer inte ihåg allt nu) men det största felet jag stötte på var att jag fick ändra lite i includes/languages/swedish.php vid datumformatet, annars fick jag blanka sidor.
Se denna tråden för mer information.

Orginalet från 1.3.8-1:
Kod: Markera allt
// Return date in raw format
// $date should be in format mm/dd/yyyy
// raw date is in format YYYYMMDD, or DDMMYYYY
// Heavily modified version of zen_date_raw() for language-specific date format etc.
    function zen_date_raw($date, $reverse = false) {
$date = strtolower($date);
/* The second " " adds a value before MONTH_ABBR, so the first string in constant MONTH_ABBR starts at $month_abbr[1], and not $month_abbr[0] */
if ((defined('MONTH_ABBR'))AND(constant('MONTH_ABBR'))) {$month_abbr = explode(" ", " " . strtolower(MONTH_ABBR));}
else {for ($i=1; $i < 13; $i++) {$month_abbr[$i] = strtolower(strftime("%b",strtotime("$i/1/2004")));}}
for ($i=1; $i < 13; $i++) {$month_strpos[$i]=strpos($date, $month_abbr[$i]); if (is_int($month_strpos[$i]) && !isset($first_case)) {$first_case=$month_strpos[$i]; $m=$i;}; if (is_int($month_strpos[$i]) && $month_strpos[$i] < $first_case) {$first_case=$month_strpos[$i]; $m=$i;};};
if (isset($m) && isset($first_case)) {$date = substr_replace($date, $m, $first_case, 0);};

/* Now, as we've converted any eventual month strings into a number, remove non-numeric characters. */
$date = ereg_replace("[^0-9]","", $date);
/* For the date format, remove all characters except d, m and y. */
$dformat = ereg_replace("[^dmy]","", strtolower(DATE_FORMAT));

/* Define regex for day, month and year. */
$dd="([0-2][1-9]|[1-3][0-1]|[1-9])";
if (isset($m) && isset($first_case)) {$mm="(" . $m . ")";} else {$mm="(0?[1-9]|1[0-2])";};
$yyyy="((19|20)?[0-9]{2})";
/* Look at the set date format, and create the entire regex line as well as set the location where day, month and year is to be found for later reference. */
if ($dformat=="dmy") {$regexp=$dd . $mm . $yyyy; $d="2"; $m="3"; $y="4";}
else if ($dformat=="mdy") {$regexp=$mm . $dd . $yyyy; $d="3"; $m="2"; $y="4";}
else if ($dformat=="ydm") {$regexp=$yyyy . $dd . $mm; $d="4"; $m="5"; $y="2";}
else {$regexp=$yyyy . $mm . $dd; $d="5"; $m="4"; $y="2";}
/* Do the magic or return false. */
if (!ereg("(^" . $regexp . "$)", $date, $regs)) {return false;};

/* If some values are too short, fix them. */
/* fix value of day */
if (strlen($regs[$d])=="1") {$regs[$d]="0" . $regs[$d];}
/* fix value of month */
if (strlen($regs[$m])=="1") {$regs[$m]="0" . $regs[$m];}
/* fix value of year. If year is less than or equal to the last 2 numbers of the current year, set century to 20. */
if (strlen($regs[$y])=="2") {if ($regs[$y] <= (date(y))) {$regs[$y]="20" . $regs[$y];} else {$regs[$y]="19" . $regs[$y];}}

/* Find maximum number of days in the current month, and make sure the day inserted is not higher. */
/* Is month one of january, march, may, july, august, october or december? */
if ($regs[$m]=="01" || $regs[$m]=="03" || $regs[$m]=="05" || $regs[$m]=="07" || $regs[$m]=="08" || $regs[$m]=="10" || $regs[$m]=="12") {$no_of_days = "31";}
/* Is month one of april, june, september or november? */
else if ($regs[$m]=="04" || $regs[$m]=="06" || $regs[$m]=="09" || $regs[$m]=="11") {$no_of_days = "30";}
/* So the month is february, but is it a leap year? */
else if (date("L", strtotime($regs[$y]."0101"))) {$no_of_days = "29";}
else {$no_of_days = "28";};
/* If the day is higher than what is allowed, it's obviously not a correct date. */
if ($regs[$d] > $no_of_days) {return false;};

/* Return date like ddmmyyyy (reverse) or the standard yyyymmdd? */
      if ($reverse) {
$date=$regs[$d] . $regs[$m] . $regs[$y];
      } else {
$date=$regs[$y] . $regs[$m] . $regs[$d];
}
return $date;
}

Det ändrade (5:e och sista raden är nya, annars är allt likadant):
Kod: Markera allt
// Return date in raw format
// $date should be in format mm/dd/yyyy
// raw date is in format YYYYMMDD, or DDMMYYYY
// Heavily modified version of zen_date_raw() for language-specific date format etc.
if (!function_exists('zen_date_raw')) {
    function zen_date_raw($date, $reverse = false) {
$date = strtolower($date);
/* The second " " adds a value before MONTH_ABBR, so the first string in constant MONTH_ABBR starts at $month_abbr[1], and not $month_abbr[0] */
if ((defined('MONTH_ABBR'))AND(constant('MONTH_ABBR'))) {$month_abbr = explode(" ", " " . strtolower(MONTH_ABBR));}
else {for ($i=1; $i < 13; $i++) {$month_abbr[$i] = strtolower(strftime("%b",strtotime("$i/1/2004")));}}
for ($i=1; $i < 13; $i++) {$month_strpos[$i]=strpos($date, $month_abbr[$i]); if (is_int($month_strpos[$i]) && !isset($first_case)) {$first_case=$month_strpos[$i]; $m=$i;}; if (is_int($month_strpos[$i]) && $month_strpos[$i] < $first_case) {$first_case=$month_strpos[$i]; $m=$i;};};
if (isset($m) && isset($first_case)) {$date = substr_replace($date, $m, $first_case, 0);};

/* Now, as we've converted any eventual month strings into a number, remove non-numeric characters. */
$date = ereg_replace("[^0-9]","", $date);
/* For the date format, remove all characters except d, m and y. */
$dformat = ereg_replace("[^dmy]","", strtolower(DATE_FORMAT));

/* Define regex for day, month and year. */
$dd="([0-2][1-9]|[1-3][0-1]|[1-9])";
if (isset($m) && isset($first_case)) {$mm="(" . $m . ")";} else {$mm="(0?[1-9]|1[0-2])";};
$yyyy="((19|20)?[0-9]{2})";
/* Look at the set date format, and create the entire regex line as well as set the location where day, month and year is to be found for later reference. */
if ($dformat=="dmy") {$regexp=$dd . $mm . $yyyy; $d="2"; $m="3"; $y="4";}
else if ($dformat=="mdy") {$regexp=$mm . $dd . $yyyy; $d="3"; $m="2"; $y="4";}
else if ($dformat=="ydm") {$regexp=$yyyy . $dd . $mm; $d="4"; $m="5"; $y="2";}
else {$regexp=$yyyy . $mm . $dd; $d="5"; $m="4"; $y="2";}
/* Do the magic or return false. */
if (!ereg("(^" . $regexp . "$)", $date, $regs)) {return false;};

/* If some values are too short, fix them. */
/* fix value of day */
if (strlen($regs[$d])=="1") {$regs[$d]="0" . $regs[$d];}
/* fix value of month */
if (strlen($regs[$m])=="1") {$regs[$m]="0" . $regs[$m];}
/* fix value of year. If year is less than or equal to the last 2 numbers of the current year, set century to 20. */
if (strlen($regs[$y])=="2") {if ($regs[$y] <= (date(y))) {$regs[$y]="20" . $regs[$y];} else {$regs[$y]="19" . $regs[$y];}}

/* Find maximum number of days in the current month, and make sure the day inserted is not higher. */
/* Is month one of january, march, may, july, august, october or december? */
if ($regs[$m]=="01" || $regs[$m]=="03" || $regs[$m]=="05" || $regs[$m]=="07" || $regs[$m]=="08" || $regs[$m]=="10" || $regs[$m]=="12") {$no_of_days = "31";}
/* Is month one of april, june, september or november? */
else if ($regs[$m]=="04" || $regs[$m]=="06" || $regs[$m]=="09" || $regs[$m]=="11") {$no_of_days = "30";}
/* So the month is february, but is it a leap year? */
else if (date("L", strtotime($regs[$y]."0101"))) {$no_of_days = "29";}
else {$no_of_days = "28";};
/* If the day is higher than what is allowed, it's obviously not a correct date. */
if ($regs[$d] > $no_of_days) {return false;};

/* Return date like ddmmyyyy (reverse) or the standard yyyymmdd? */
      if ($reverse) {
$date=$regs[$d] . $regs[$m] . $regs[$y];
      } else {
$date=$regs[$y] . $regs[$m] . $regs[$d];
}
return $date;
}
}
Odur
Munk